Nieuwe telecomwet: beperking voor email marketing

De eerste kamer heeft ingestemd met de telecomwet nieuwe stijl. Deze wet zorgt voor meer regulering van de communicatie, waaronder emailverkeer. Het voornaamste punt waarin deze wet invloed heeft voor bedrijven is het punt dat ongewenste email versturen naar bedrijven strafbaar wordt gemaakt. Dit houdt in dat massa mailings een einde worden toegeroepen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor email marketing.

Veel email marketing campagnes zijn gebaseerd op een aangekocht klantenbestand. Echter hebben de hier betreffende bedrijven niet aangegeven dat ze wensen email willen ontvangen van het bedrijf dat de lijst opkoopt. Hierdoor kunnen deze mailings als ongewenste email worden beschouwd, waardoor het versturen ervan strafbaar wordt. ( UPDATE: Echter valt het nog te bezien hoe de wet geinterpreteerd moet worden.
Zie email marketing blog )

De oplossing is opt-in email. Hierbij geven de ontvangers aan dat ze de mailing van een specifiek bedrijf willen ontvangen. Eigenlijk gewoon inschrijven voor een mailinglijst dus. Echter schrijven bedrijven zich niet zomaar in voor een mailing. Daarvoor moet die mailing wel voordelen bieden om te ontvangen.

Het is de vraag in hoeverre deze wet de electronische mailings benadeeld ten opzichte van de mailings per post. Voor mailings per post is namelijk ook geen toestemming vooraf gevraagd.

We wachten de definitieve uitwerking van de wet nog even af.

Tot die tijd zou ik zeggen, profiteer ervan dat je nu nog mailings mag rondsturen. Start vandaag nog met email marketing!


Tags:




Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik hoor het graag als je vragen of opmerkingen hebt. Plaats ze hieronder. Je e-mailadres blijft privé en wordt niet op de site getoond.