Google block design, wat kan jij ervan leren?

Vandaag werd ik verrast door Google. Plotseling stonden er allemaal blokken op mijn pagina. De vertrouwde google resultaten zagen er ineens heel anders uit. Wat is er aan de hand? En hoe kan jij je voordeel doen met mijn verbazing? Lees het in dit blog over blokken in Googles design.

block designIk kreeg dus net die hiernaast getoonde pagina voor mijn neus. Dat ziet er even anders uit dan ik gewend was. Blijkbaar is Google zijn ontwerp aan het aanpassen en bij een select aantal bezoekers aan het testen. Voor sommigen is dat op zich al nieuws. Nou voor diegene zeg ik, geniet hiervan. Maar als jij niet tot die groep behoort, lees dan zeker even verder!

Lelijk wit

Jarenlang wist je als je google.com intikte dat je een lelijke lege witte pagina voor je neus kreeg. Een kleurrijk logo, een zoekbox en dat allemaal alles behalve fraai opgemaakt. Ik durf zelfde te beweren dat jij denkt dat de pagina die je voor je neus krijgt al 10 jaar hetzelfde is. Als je het uitzoekt blijkt dat die startpagina van google weldegelijk veranderd is, maar jij hebt het niet bewust gemerkt!

Waarom Google dit doet? Dat is logisch en eenvoudig als je het volgende weet: Wij mensen zijn namelijk gewoontedieren: we houden ervan als dingen blijven zoals ze zijn. Als iets verandert dan zijn we een klein beetje geïrriteerd. We moeten namelijk net even wat meer moeite doen om uit te vinden of alles nog net zo werkt als we gewend waren, en wat er dus niet hetzelfde is.

Don’t make me think

Bij het gebruiken van Google (de zoekmachine) denken de meeste mensen eigenlijk niet meer na. Hoe vaak per dag typ je wel niet een zoekterm in. Het is een gewoonte geworden. En dat vindt Google fijn! Je denkt er namelijk niet over na om een concurrent qua zoekmachine te gebruiken, je wilt gewoon onbewust enkel nog google.

Om beginpagina en de resultaten dus opeens rigoureus te wijzigen, daar denken ze niet aan bij Google. Dat is een immens risico. Want wie weet hoeveel mensen je dan een beetje irriteert, en als slechts 1% daardoor Bing gaat gebruiken, dan gaan de aandelen Google aanzienlijk omlaag.

Het dilemma

Aanpassen van de site brengt dus risico’s met zich mee, maar google doet het toch. Door kleine wijzigingen heeft google namelijk o.a. zijn uitstraling op pijl gehouden en ook de inkomsten uit zijn advertentieprogramma Adwords weten te vergroten. Door kleine aanpassingen te doen, en deze op kleine groepen te testen weet google namelijk welke impact de wijzigingen hebben op bezoekers. Ze weten welke wijziging geld kost, en welke geld oplevert.

Wat jij kan leren

Van deze aanpak kan jij leren. Je kan ervan opsteken dat het slim is om te testen, en om je website niet teveel te wijzigen in één keer. Dit brengt namelijk bepaalde risico’s met zich mee. Ongeacht waar je voor kiest, of het nou gaat om grote wijzigingen, zoals fusies, het vertalen van je website of menustructuur aanpassingen. Het is altijd belangrijk dat je het in kleine stappen doorvoert.

Door dus kleine aanpassingen te doen, en deze door middel van A/B-testen op een deel van je bezoek te testen heb je inzichten in wat jou geld kost, en wat jou geld oplevert.

Wat test jij al? Of ga je all-in en gooi je in één keer je hele website om? Vertel mij hoe jij dat doet in de reacties hieronder.





Reageer hier

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik hoor het graag als je vragen of opmerkingen hebt. Plaats ze hieronder. Je e-mailadres blijft privé en wordt niet op de site getoond.